Den här bloggen är till för Er som vill följa klass 6a i deras arbete.
Välkommen!

tisdag 22 september 2015

No- att resonera


Idag på NO lektionen var målet att använda de kunskaper som vi har lärt oss för att resonera kring tre frågor. Fokus var på att jämföra olika svar och att eleverna själva skulle få bedöma nivån på resonemanget. Genom att fotografera elevernas olika resonemang kunde jag anonymt välja ut fem olika som jag skrev på tavlan. Eleverna fick sedan i grupper diskutera nivån på resonemanget, var det enkelt, utvecklat eller välutvecklat? Samt även motivera varför de tyckte det. 

På bilden är fem olika exempel på resonemang till varför det finns en navelsträng mellan fostret och mamman. Viktigt att tillägga att alla resonemang var rätt.

Kommentarer från eleverna kring de olika resonemangen:

" 1an är ett enkelt resonemang förklarar varför men beskriver inte så mycket runt om kring" "begreppen används på ett bra sätt"

" 2an är också enkelt men det är skillnad mellan 1 och 2 också, här använder man inte begreppen alls"  

"3an är ett välutvecklat svar, den beskriver mer och använder både fakta som står i biologiboken och fakta som vi har diskuterat i klassen tidigare" "den skulle kunna använda begreppen som vi lärt oss mer" "man får en bättre bild, förstår mer än vad man gör av de första två svaren"

"4an är utvecklad, den ger en bra beskrivning och använder begreppen rätt men den använder bara kunskap från biologiboken"

" 5an är välutvecklad men man använder bara vissa begrepp" " den beskriver hur mamman påverkar barnet" " den är välutvecklad men inte lika välutvecklad som nr3, där beskriver man vad som inte är bra för barnet också" 
Klicka på bilden för att se den större.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar