Idag
på NO lektionen var målet att använda de kunskaper som vi har lärt oss för att
resonera kring tre frågor. Fokus var på att jämföra olika svar och att eleverna
själva skulle få bedöma nivån på resonemanget. Genom att fotografera elevernas
olika resonemang kunde jag anonymt välja ut fem olika som jag skrev på tavlan.
Eleverna fick sedan i grupper diskutera nivån på resonemanget, var det enkelt,
utvecklat eller välutvecklat? Samt även motivera varför de tyckte det.
På bilden är fem olika exempel
på resonemang till varför det finns en navelsträng mellan fostret och mamman.
Viktigt att tillägga att alla resonemang var rätt.
Kommentarer
från eleverna kring de olika resonemangen:
"
1an är ett enkelt resonemang förklarar varför men beskriver inte så mycket runt
om kring" "begreppen används på ett bra sätt"
"
2an är också enkelt men det är skillnad mellan 1 och 2 också, här använder man
inte begreppen alls"
"3an
är ett välutvecklat svar, den beskriver mer och använder både fakta som står i
biologiboken och fakta som vi har diskuterat i klassen tidigare" "den
skulle kunna använda begreppen som vi lärt oss mer" "man får en
bättre bild, förstår mer än vad man gör av de första två svaren"
"4an
är utvecklad, den ger en bra beskrivning och använder begreppen rätt men den
använder bara kunskap från biologiboken"
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar