Dagens warm-up bestod i att alla elever fick ett kort med en bild. Uppdraget var sedan att beskriva bilden på kortet så väl att kompisarna kunde gissa vad det var på bilden. Du behöver inte kunna ordet för att kunna förklara hur det , vad saken används till, om du kan äta den osv. Den i gruppen som gissade rätt först fick ordet och poängen. Efteråt diskuterade vi vilka förmågor som använts; formulera, kommunicera, tolka, förstå och anpassa språket hade vi använt på denna lilla stund. Alla elever har fått med sig ett ark med bilder hem. Vill du som förälder utmana ditt barn i dessa förmågor så låt barnet beskriva dessa bilder för dig på engelska. Varje elev kan också skriva ner beskrivningar av ett ord eller varför inte spela in sig själv på paddan och därefter dela på google drive så någon annan i klassen kan gissa.
Därefter gör vi en liten diagnos i läsförståelse för att se vad vi kan och vad vi behöver träna mer på.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar