Den här bloggen är till för Er som vill följa klass 6a i deras arbete.
Välkommen!

fredag 11 september 2015

Ämnet bild


Jag heter Carina Rasmussen och har min tjänstgöring i åk 5, men har också ansvar för bilden i 6A.



Liksom i skolans övriga ämne så jobbar era barn med att utveckla olika förmågor i ämnet bild. Det är också detta jag bedömer,  därför försöker jag vara tydlig med att förklara inför varje bilduppgift vad jag vill att de ska fokusera på.

Vi började terminen med att de fick två olika uppgifter där de skulle skissa av. Noggrannhet var viktigt och att de verkligen studerade bilden och försökte skissa av så likt som möjligt.

Just nu arbetar de med monogram, där de fått skissa fram sitt eget och sedan dekorera det i olika mönster.

Under läsåret kommer vi att arbeta med olika typer av bildframställning t ex skissa, illustrera en text, collage, montage, foto och kanske t.o.m. film.

Om ni har gamla veckotidningar eller reklamblad i färg får era barn väldigt gärna ta med dem till skolan. Det har vi användning av i vårt bildarbete.

Vi kommer också att titta på och analysera bilder, både egna och andras samt lära lite om några kända konstnärer och deras bilder.

Era barn har en mapp som heter Bild på sin iPad i Google Drive. Det är deras bildportfolio. Där ska alla färdiga bilder fotograferas, så att jag kan se dem och bedöma dem. Gå gärna in och titta på deras alster där med jämna mellanrum.

Ni har fantastiskt trevliga barn och jag ser fram emot onsdagseftermiddagen varje vecka. Om ni har synpunkter eller undrar över något får ni gärna höra av er till mig: carina.rasmussen@eslov.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar