Minnesanteckningar föräldrasamråd 140916
·
Presentation
av samtliga närvarande:
Soffi Domefalk rektor, Natalie Månsson arbetslagsledare åk 1-3, Inga-Lill
Wallin förstelärare, Anna Röman 3A, Anna Ekelund 5b, Ingrid Bergqvist 1b, Anna
Bengtsson rödhaken, Yvonne Svensson 1b, Björn Holmqvist 3b, Stefan Engström gröngölingen,
Maria Nyman gröngölingen, Marlene Kjellman 2b, Malin Lindvall 4b, Roger
Olofsson 2b+5a, Sinemi Ayaz 4a, Anne Persson 3b och 6b, Tina Nilsson rödhaken,
Lina Kristensson 2C.
Frånvarande: Helena Månsson 5b, Antonija Bogdanovska
·
Soffi
informerar om skolans förstelärare och deras uppdrag.
·
Hur
är det i klasserna:
Gröngölingar: allt är nytt, fått ett gott intryck
Rödhakar: Barnen varit lite yra i starten, men
nu har det lugnat ner sig. Föräldrar är nöjda, det har varit en bra start.
1A: Önskemål om klämskydd på dörrarna på den gamla delen.
Soffi vänder sig till fastighetsförvaltaren för att framföra önskemålen. (Soffi
har mailat vår fastighetsförvaltare Bengt Berg och bett honom titta på
problemet) Skolavslutningen var för lång och för stor med för mycket folk.
1B: Det har varit kanon! Helnöjda och har inte fått några
negativa signaler. Stor skillnad mot när de var på Bredablick förra året.
2A: Allting är lugnt i klassen. Klassen fungerar alltid
bra.
2B: Lugnt, fint, inga problem. Synpunkter på toaletterna.
Separerade toaletter är inte bra. Det är inte alltid pojkar som är oförsiktiga.
Varför dela upp i tjej och killtoalett? Soffi lyfter frågan på elevrådet.
2C: Inget att ta upp. Allt är lugnt, en bra klass.
3A: Det är lugnt
3B: De signaler som kommer från både barn och föräldrar är
positiva. Fråga från en av föräldrarna ang tydlighet vid skyltning av maten.
Soffi tar upp det med bespisningspersonalen. (Soffi har diskuterat med Mona i
köket för att se om vi kan göra t ex en färgsymbol som alla förstår)
4A: Skolavslutningen: Den var lång, mkt folk. Tråkigt att
det var föräldramöte både på högstadiet och lågstadiet på samma gång. Detta var
dock ett misstag. Annars lugnt. Vi är nöjda.
4B: Det är rörigt i klassen och det har det varit
tidigare också. Det hade lugnat ner sig men nu går det utför igen. Soffi
berättar att det är flera åtgärder som pågår, bl a med dubbel bemanning i
klassrummet när det går. Soffi vill gärna att föräldrar kontaktar henne om man
får signaler om att det är problem.
5A: Det är lugnt och stilla, hur bra som helst. Tråkigt
att det var föräldramöte både på högstadiet och lågstadiet på samma gång.
5B: 2 nya elever och en ny lärare. Det funkar jättebra!
6A: - ingen representant
6B: Ny lärare. Det känns jättebra! Det har varit många personalbyten
men det känns bra nu.
·
Ett
par mindre barn har blivit bjudna på glass på parkeringen.
(Detta visade sig vara elever på högstadiet som bjudit barnen på oöppnade
glassar då de inte själv hann äta innan lektionen startade)
·
Soffi:
Skolavslutningen är den enda gemensamma aktivitet vi gör som förenar låg,
mellan, högstadiet och Bredablick. Vi kommer att ha skolavslutning i
idrottshallen även nästa år. Formerna kring upplägg ska diskuteras, vi
utvärderar tillsammans med alla lärare och fortsätter diskussionen med
musiklärarna. Vi försöker hela tiden att förbättra upplägget för att vi ska
hitta ett bra koncept som fungerar för de flesta.
·
Diskussion
kring värdegrund och demokrati.
·
Anna
Merkel Möller är rektor för hemspråkslärarna. Spansklärare är ännu inte rekryterad
efter ett hastigt avhopp. Vänd er till henne om ni har synpunkter och frågor
kring hemspråksundervisningen.
·
Skolpoliser:
Diskussion om parkeringen. Finns det intresse hos åk 6 att agera skolpoliser
två och två under en period, kanske mot en belöning?
Inga-Lill förstelärare i formativt
lärande informerar om det formativa arbetssätt som håller på att implementeras
på skolan: Bedömning
kan vara summativ eller formativ. Formativt lärande ska lyfta lärandet,
synliggöra processen för både elev och lärare. Det aktiverar eleverna och detta
arbetssätt höjer måluppfyllelsen.
Vi använder
handuppräckning för att ställa frågor, men inte för att svara på frågor. Vi har
infört ”no hands up” Detta för att få alla elever aktiva och delaktiga på
lektioner. Istället för handuppräckning drar vi namnlappar. Det namn som kommer
upp får svara på frågan. Om man inte kan så får man be en kompis om hjälp för
att sedan själv kunna svara.
Lärandeböcker
har vi infört i alla klasser som en del av att synliggöra lärandet. Här dokumenterar
barnet sitt eget lärande. Planeringar och mål finns insatta, samt
självbedömningar, checklistor och barnens arbeten som ”kvitto” på vad de lärt
sig.
Självbedömning
och kamratbedömning används för att få syn på sitt eget lärande. Feedback är
viktigt.
Muntlig och
skriftlig feedback från lärare och kamrater används som ytterligare ett sätt
att synliggöra lärandet och föra det framåt.
·
Ledningsvisionen
diskuteras. Soffi vill ha föräldrarådets synpunkter. Ledningsvisionen kommer
att skickas ut till alla föräldrar. (se bilaga)
·
Förväntningar
på föräldrar: Grosin har skrivit en ”hemmets läroplan” (se bilaga)
Vi tittade på den och tyckte att den var bra. Föräldrasamrådet samtyckte
till att den skickas ut.
·
Frukt:
Frukstundens vara eller icke vara i förskoleklasserna diskuterades. Skolan ska
vara kostnadsfri och skolan kan inte kräva att man ska ha frukt med sig. På
skolan äter man frukt på rasten. Detta gäller även fsk-klassen.
Nästa föräldrasamråd
är den 12 november kl 18.00
Anteckningar fördes av Natalie Månsson
Hemmets läroplan
Sammanfattning ur "Alla föräldrar kan!" av
Lennart Grosin.
Prata med ditt barn om
skolan
Fråga vad de gjort i skolan,
vad de läst och vad de lärt sig. Passa gärna på när det är lite lugnt hemma.
Föräldrarna är de viktigaste vuxna för barnen. Om du visar intresse för skolan
så blir den viktig också i barnens ögon.
Hjälp barnen organisera sitt
skolarbete
Ta reda på om de har läxor
eller prov. Hjälp till med tidsplaneringen så att det finns ordentligt med tid
att göra läxorna och förbereda prov.
Hjälp till med läxorna
Ta inte över läxorna även om
det skulle gå fortare. Barnet ska själv pröva att göra läxorna. En vits med
läxor är att de vuxna visar att de tror att barnen kan klara av en uppgift och
ta ansvar själva. Förhör gärna läxor.
Berätta om dina kunskaper
och erfarenheter
Vidga barnens vyer genom att
berätta om det du varit med om och kan. Skolan har sin del och du har din. Barn
och ungdomar är intresserade av att få höra om dina erfarenheter.
Läs, skriv, räkna och prata
med barnen
Läsningen är den viktigaste
kunskapen. Läsningen är nödvändig för resten av skolarbetet. Även mattetal
presenteras ofta med text. Läs för dina barn och låt dem läsa för dig. Gå på
biblioteket och låna. Se till att det finns böcker hemma. Det spelar inte
särskilt stor roll vad de läser, huvudsaken är att de läser. Tänk på att prata
mycket med ditt barn. Stressade föräldrar, ökat TV-tittande och datorspel kan
bidra till ett sämre språk.
Intressera er för barnens
fritidsintressen
Föräldrar till barn som det går
bra för i skolan är också mer intresserade av barnens fritid och framtid, menar
forskarna. Barn vill och behöver bli sedda.
Gör saker tillsammans på
fritiden
Barn och ungdomar behöver vara
för sig själva men de behöver också göra saker tillsammans med föräldrarna. Gör
gärna överenskommelser när det ska ske, framförallt när det gäller tonåringar.
Titta på TV tillsammans och tala om vad du tycker är bra. Ungdomskulturen är
inte allt - det finns andra värderingar!
Visa ditt intresse för barnets
framtid
Hur det ska gå för ens barn
bekymrar alla föräldrar. Visa att du bryr dig om på ett positivt sätt.
Håll kontakt med skolan om
hur det går för ditt barn
Under utvecklingssamtal kan du
få reda på vad ditt barn kan och om det är något barnet behöver jobba extra
med. Ta kontakt med läraren när du undrar över något. Finns det saker som oroar
kan man alltid prata med skolans kurator, skolsköterska eller skolledning.
Besök skolan
Vi uppskattar att föräldrar
intresserar sig för hur vi arbetar i skolan. Genom att komma på besök visar du
att skolan är viktig.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar