Den här bloggen är till för Er som vill följa klass 6a i deras arbete.
Välkommen!

torsdag 11 september 2014

Förmågor

Idag tränar vi förmågor med hjälp av stora frågor som ensamhet,utanförskap och vänskap . Ni får alla chans att reflektera,argumentera ,motivera,analysera och kommunicera kring dessa frågor! Härligt engagemang!
Vi började med en film om Elias och hans farmor. Därefter diskussion i grupper kring filmens budskap. Sedan svarade ni anonymt på frågor. Vi ska också göra värderingsövningar kring viktiga frågor där ni ska ta ställning .
En del har redan hunnit svar på och reflektera kring frågorna, andra behöver mer tid och ska få fortsätta imorgon. Här är några av era tankar och reflektioner kring ensamhet:
"Ibland får man inte bestämma själv om man ska vara ensam ibland bestämmer andra, föräldrar och så"
"Kompisar kan också bestämma att man inte får vara med, då har man inte bestämt själv."
"När man träar fotboll så är man många fast man kan ändå vara ensam om alla har någon att prata med i omklädningsrummet men inte jag."
"Ensamhet är alltid tråkigt tycker jag. Jag väljer aldrig att vara ensam."
"Ibland har jag skojat och sagt något dumt och då har någon blivit ledsen fast jag har velat skoja."
"Ensamhet är en dålig känsla. Man kan känna sig ensam när man är skadad och när man har bråkat".
"En klass har ansvar för att ingen ska känna sig ensam för tex om någon bjuder en tjej på riskakor och sen får inte den andra tjejen något, det kallar jag för orättvist."
"Jag känner mig aldrig ensam på fritiden för att jag är alltid med familjen."
"Om man aldrig pratar med en person på hemvägen så kan man känna sig ensam och ledsen."
"Man kan känna sig ensam utan att någon märker det tror jag. Då ska man säga att man inte har någon att vara med."
"Ibland på rasterna kan man få en dålig känsla när ingen frågar om man vill vara med."
"Jag känner igen känslan att man måste göra det alla andra gör på rasten annars har man inget att göra. Så ska det inte vara."
"Man kan inte alltid påverka sin ensamhet, men för det mesta."
"Man kan känna sig ensam överallt."
"Vi har absolut ansvar i klassen. Vi kan låta alla vara med, vi ska bara tänka på det."
om man är ensam så kan man sucka lite extra så att någon frågar hur det är."
" Jag känner mig ensam när jag inte vågar prata med andra."
"När en ompis bara går med någon annan så känns det ensamt."
" Jag tycker inte att det ska var så att någon känner sig ensam."
"Alla förtjänar en vän och att ha någon att ha följe med."
"Man ska aldrig sluta fråga sina kompisar om man får vara med."
 

2 kommentarer:

  1. Mycket tänkvärda tankar och reflektioner, skoj att läsa!

    Vilket viktigt ämne dessutom! Något som berör oss alla i samhället, unga som gamla. Något vi vuxna också borde sätta oss ner och reflektera över när vi är på jobbet. Vi har säkert någon som känner sig lite utanför även på vår arbetsplats...

    "Ingen god gärning, oavsett hur liten, är någonsin bortkastad."

    Stolt förälder!
    Stefan

    SvaraRadera
  2. Ensamhet-ett ämne som berör både stor och liten. Tänk så skönt att läsa /höra att alla någon gång känner sig ensam fast det inte verkar så. Så lite vi vet om varandra och våra innersta tankar och känslor fast vi är så nära. Jag är så glad att ni är så ärliga och duktiga på att sätta ord på detta. Många förmågor har använts och många känslor/tankar lyfts. Njut av Er helg tillsammans allihop och tänk på att vidga era vyer ....

    SvaraRadera