Minnesanteckningar
föräldrasamråd 2014-11-12
Närvarande: Anna Bengtsson fsk. Rödhaken, Maria Nyman fsk.
Gröngölingen, Anna Röman 3a, Marlene Kjellman 2b, Roger Olofsson 2a och 5a,
Stefan Persson 5a, Björn Holmqvist 3b, Anne Persson 3b och 6b, Elin Sigurrjonsdottir
2c, Jessica Rietz 4a, Ylva Kjellberg 1a, Helena Månsson 5b, Malin Lindvall 4b,
rektor Soffi, pedagog Maja och pedagog Sara.
Matematikundervisning
Maja och Sara som undervisar i åk 5 informerar om hur vi arbetar med matematikundervisningen på mellanstadiet. Presentation av Pixel som är det läromedel Norrevångsskolan arbetar med. Eleverna får lära sig flera olika metoder att lösa matematiska problem. I materialet finns flera olika nivåer så man kan undervisa var och en på sin nivå.
Maja och Sara som undervisar i åk 5 informerar om hur vi arbetar med matematikundervisningen på mellanstadiet. Presentation av Pixel som är det läromedel Norrevångsskolan arbetar med. Eleverna får lära sig flera olika metoder att lösa matematiska problem. I materialet finns flera olika nivåer så man kan undervisa var och en på sin nivå.
Vi spelar ett spel med tärningar
som en introduktion till statistik och sannolikhet. ( Häst nr.7 vann.) Diskussion
kring svårigheten med tallinjen.
Läget i klasserna:
Kommer i fortsättningen att lämnas av lärare/pedagoger och av eleverna i elevrådet till föräldrasamrådet.
Kommer i fortsättningen att lämnas av lärare/pedagoger och av eleverna i elevrådet till föräldrasamrådet.
Om du som förälder
undrar över något eller vill lämna synpunkter:
I första hand kontaktar du lärare som undervisar i klassen.
I andra hand vänder du dig till rektor
I tredje hand kontaktar du grundskolechefen Lena Planken
I fjärde hand finns en knapp på Eslövs kommuns hemsida där man kan lämna synpunkter på verksamheten.
I första hand kontaktar du lärare som undervisar i klassen.
I andra hand vänder du dig till rektor
I tredje hand kontaktar du grundskolechefen Lena Planken
I fjärde hand finns en knapp på Eslövs kommuns hemsida där man kan lämna synpunkter på verksamheten.
Om det är något du vill framföra till föräldrasamrådet kan
också vända dig till klassens föräldrarepresentant.
Skolresultat:
Avsikten var att vi skulle diskutera elevers resultat på skolan men det fanns inte tid till det.
Gå in på Skolverkets hemsida, där finns alla resultat för alla skolor.
Norrevång gör också egna prognoser och tester. Man jämför år från år men det är inte samma elever. Det är svårt att få en samlad bild. Klassläraren gör kontinuerliga tester och utvärderingar.
Avsikten var att vi skulle diskutera elevers resultat på skolan men det fanns inte tid till det.
Gå in på Skolverkets hemsida, där finns alla resultat för alla skolor.
Norrevång gör också egna prognoser och tester. Man jämför år från år men det är inte samma elever. Det är svårt att få en samlad bild. Klassläraren gör kontinuerliga tester och utvärderingar.
Övriga frågor
Klämskydd- det finns klämskydd på den sidan där gångjärnet sitter. Det sitter inga klämskydd på den sidan där låskolven sitter för då kan man inte stänga dörren. Alla dörrar har däremot dämpade stängningar.
Klämskydd- det finns klämskydd på den sidan där gångjärnet sitter. Det sitter inga klämskydd på den sidan där låskolven sitter för då kan man inte stänga dörren. Alla dörrar har däremot dämpade stängningar.
Parkeringen- föräldrar stanna
inte på fel ställe. Fortsätt att köra fram till den nya parkeringen och släpp
av era barn där.
Alla föräldrar har inte fått minnesanteckningar från
föräldrasamråd. Alla föräldrar har inte fått påminnelse om dagens möte från sin
lärare.
Tänk på vad ni publicerar på sociala medier. Incidenter i
skolan behöver inte skrivas på sociala medier.
Föräldrasamrådet den 2014-12-03
Närvarande 2014-12-03: : Tina Nilsson fsk. Rödhaken, Yvonne Svensson 1b och Ingrid Bergqvist, Anna
Röman 3a, Marlene Kjellman 2b, Antonia Bogdanovska och Roger Olofsson 2a och
5a, Lina Kristensson 2c,Björn Holmqvist 3b, Stefan Persson 5a, Anne Persson 3b
och 6b, Elin Sigurrjonsdottir 2c, Ylva Kjellberg 1a och 4a, Malin Lindvall 4b, rektor Soffi, pedagog
Nathalie, pedagog Martin och pedagog Sara.
Sociala medier
Samtal kring sociala medier. Det är viktigt att vi vuxna samtalar med berörda i rätt forum. Se den turordning för att lämna synpunkter som beskrivs på föregående sida
Samtal kring sociala medier. Det är viktigt att vi vuxna samtalar med berörda i rätt forum. Se den turordning för att lämna synpunkter som beskrivs på föregående sida
Parkeringen
Trafiksituationen: Lennart Prahl och Per Jönsson som är ansvarig för trafiksituationen har varit på besök en morgon och bedömt trafiksituationen. De bedömer att det inte finns anledning till fler insatser. Om någon förälder har frågor eller inte är nöjda med trafiksituationen så går det bra att vända sig till Lennart och Per.
Trafiksituationen: Lennart Prahl och Per Jönsson som är ansvarig för trafiksituationen har varit på besök en morgon och bedömt trafiksituationen. De bedömer att det inte finns anledning till fler insatser. Om någon förälder har frågor eller inte är nöjda med trafiksituationen så går det bra att vända sig till Lennart och Per.
Raster/rastvakter
Varje klass har fått svara på tre frågor som
handlar om rasten:
·
Finns det någon vuxen som man kan få hjälp av
ute på skolgården?
·
Lyssnar de vuxna på elever som behöver
hjälp?
·
Vet eleverna hur de ska agera om några
av kamraterna råkar i konflikt?
Vad de olika klasserna har svarat
lästes upp.
Eleverna på skolan menar att det finns vuxna ute på
resten som de kan få hjälp av. Eleverna menar också att de vuxna lyssnar på de
elever som behöver hjälp. Eleverna vet hur de ska agera om några kamrater råkar
i konflikt.
Vi kan konstatera att det är enstaka elever som
menar att det inte finns tillräckligt med vuxna ute på skolgården som kan
handleda.
Studiehjälp
Läxhjälp har vi erbjudit på skolan nu. De elever som verkligen behöver pedagogernas hjälp får inte det. Det kommer att ändras och bli något som enbart ett fåtal elever erbjuds. Det är pedagogerna som avgör vilka elever som kommer att erbjudas. Detta kommer att kallas studiehjälp i fortsättningen.
Läxhjälp har vi erbjudit på skolan nu. De elever som verkligen behöver pedagogernas hjälp får inte det. Det kommer att ändras och bli något som enbart ett fåtal elever erbjuds. Det är pedagogerna som avgör vilka elever som kommer att erbjudas. Detta kommer att kallas studiehjälp i fortsättningen.
Nästa föräldrasamråd är tisdagen den 10 februari 18.00-20.00
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar