Nu kommer eleverna att få läsa i skolan. Varje vecka ska de läsa minst ett kapitel och sedan enskilt svar på frågor till texten. Därefter kommer vi att ha läsgrupper som varje vecka diskuterar de sidor eleverna har läst och de frågor de har svarat på . De kommer att få tid på sig i skolan för att träffa sin läsgrupp och diskutera frågorna de svarat på. Det finns tre olika typer av frågor till texten:
- Svaret finns direkt i texten.
- Frågan kräver att du letar efter svaret på flera ställen och drar egna slutsatser, det vill säga ”läser mellan raderna”.
- Den tredje typen av frågor kräver svar som finns ”bortom raderna”. Med det menas att du ska besvara frågan utan hjälp från texten. Dessa frågor kräver eftertanke, reflektion och eget tyckande.
Jag ser fram emot att läsa elevernas svar och lyssna på och vara med i deras diksussioner. Jag tror att vi har ett spännande läsprojekt framför oss.
Vi har också arbetat med våra målböcker. I målböckerna kommer vi att klistra in alla pedagogiska planeringar . Inför varje arbetsområde kommer eleverna att få en planering av mig där det står vad jag vill att vi ska lära oss och vilka förmågor som ska utvecklas. Under arbetets gång,och när vi avslutat kommer det att utvärderas i målboken av eleverna och mig.
Så idag var böckerna färdiga och den första planeringen klistrades in.
Vilket härligt gäng jag har!
Pigga och sugna på att arbeta . Målböckerna blev så snygga!
Vi läser Kompisboken högt i min klass och eleverna älskar den! Jag också! Har du hittat på frågorna själv, eller är det något färdigt material som finns?
SvaraRaderaJa visst är det en bra bok! Den tar upp så många viktiga saker och arbetet runt boken blir så bra. "På ,bortom och mellan raderna " är ett material med frågor till 8 skönlitterära böcker. Frågorna är på tre olika nivåer. Lycka till!
SvaraRadera