Den här bloggen är till för Er som vill följa klass 6a i deras arbete.
Välkommen!

måndag 23 februari 2015

Minnesanteckningar föräldrasamråd 15/2


Minnesanteckningar
Föräldrasamråd Norrevångsskolan F – 6

Datum: 150210

Plats: Lärarrummet, Norrevångsskolan F-6

Närvarande: Soffi Domefalk, rektor, Mariann Roos specialpedagog.

Föräldrarepresentanter: Malin Lindvall 4 B, Ingrid Bergqvist 1 B, Anna Bengtsson Rödhaken, Elin A Sigurjondottir 2 C, Stefan Persson 5 A, Marlene Kjellman 2 B, Helena Månsson 5 B, Anne Persson 3 B och 6 B, Maria Nyman Gröngölingen och Ylva Kjellberg, 1 A och 4 A.

 

1.Ny medarbetare

Soffi presenterade Mariann Roos som fr o m 150101 arbetar som specialpedagog mot F-3.

 

2. Aktuellt i klasserna.

Klassrepresentanterna läste upp informationen från ”sin klass” där mentorerna kort beskrev läget i respektive klass. Se bilagor.

Ur innehållet uppmärksammades följande:

·         Elever uttryckte sin uppskattning av att det numera arrangeras aktiviteter under vissa raster. Eleverna önskar aktiviteter även under andra raster.

·         Önskemål om inköp av bollplank eftersom det numera inte är tillåtet att ”spela vägg” efter att en ruta i ett klassrum gått sönder. Det har dessutom visat sig att väggarna inte klarar belastningen av hårda bollar.

·         I vissa klasser får eleverna själva i uppgift att organisera ”veckans lag” under rasterna. Elever upplever att det kan vara en svår uppgift och förslår att ”veckans lag” kan bestämmas av vuxna. Kan de vuxna i skolan hjälpa eleverna att utveckla en modell som gör det enkelt att välja ett lag, undrar föräldrarna.

·         I en klass har det införts nolltolerans mot svordomar.

·         I vissa klasser får föräldrar signaler om att arbetsron inte är så god, vilket oroar.

 

3.Växthuset

Soffi berättar om det nystartade projektet ”Växthuset”. Det är en liten grupp för elever på mellanstadiet som tillfälligtvis behöver extra stöd i sitt lärande. Växthuset är bemannat med flera olika lärare. Det fungerar bra och har blivit mycket uppskattat bland elever och föräldrar.

 

4. Fritidshemsenkäten

Resultaten från den nyligen avslutade fritidshemsenkäten presenterades och diskuterades. Svarsfrekvensen för Norrevångsskolan uppgick till 87 %.  Generellt får de fyra fritidshemsavdelningarna gott betyg. En stor andel av respondenterna upplever att det är lugnt på avdelningarna. Av föräldrarna upplever 14 % att de inte känner sig trygga med att lämna sina barn. Något som skolan behöver arbeta för att förbättra.

Intresset för morgonfritids har ökat därför har verksamheten organiserats om. Från denna termin är två avdelningar alltid öppna på morgonen. Dagligen är det mellan 40 och 70 barn på våra fritidsavdelningar vilket ställer stora krav på verksamhetens organisation. För att skapa mer lugna och ro  växlar barnen mellan att vara ute och inne. Föräldrarna uppskattar att fritidspedagogerna är engagerade i barnens uteaktiviteter. Vidare uppskattas att något av friditshemmen har tillgång till både idrottshall och musiksal.

Föräldrar uppskattar att Gläntans pedagoger mailar ut aktuell information.

Frågor till rektor: är det möjligt att ha utvecklingssamtal med fritidspedagogerna? Ja, det är möjligt men förälder får uttrycka önskemål om det.

Kan fritidspedagogerna återkoppla från lärarna? SVAR:………………………………………

Hur fungerar studiehjälpen och vilka får hjälp? Elever som är i behov av särskilt stöd får hjälp. Lärarna avgör vilka elever som ska få tillgång till studiehjälp.

Soffi uppmanar föräldrarna att ta kontakt med lärarna för att samtala om hur man lösa ett ev stödbehov.

 

5. Matsal och idrott

Eleverna i 5 A upplever att det är stressigt under lunchen – de hinner inte ta om maten. Svar: Det är en prioriteringsfråga. Lunchrasten är 50 minuter. Under minst 20 minuter sitter barnen tillsammans i matsalen för att få matro. Nytt i matsalen är att det alltid finns dagens soppa utöver de rätter som erbjuds tidigare.

Idrotten – har eleverna tillräckligt med tid för att duscha efter idrotten? Hur är det med tvål? Får man ha med sig det? Vi återkommer med svar från skolsköterskan när det gäller hygienfrågor.

 

6. Simning

Enligt skollagen ska skolan bedriva simundervisning i åk 2. Målet är att eleverna ska kunna simma 200 m bröstsim och 50 m ryggsim. För de elever som inte uppnår målet i åk 2 fortsätter simundervisningen i åk 3.

 

7. Aktivitet förebygger

Projektets vänder sig till elever i åk 4. Målet är att ge eleverna möjligheter att pröva på olika idrotter som finns i kommunen. Skoldagen har förlängts med 1 timma under måndagar så länge projektet pågår. Projektet är uppskattat. Det kommer utvärderas av föreningarna när projektet avslutats.

 

8. Övrigt

F n kallas många föräldrar till skolan eftersom det finns beteenden bland vissa elever som inte är acceptabla.

En föräldrarepresentant tipsar om värdet av att vara med i skolan eftersom man då kan skapa sig en bild av hur vardagen i skolan fungerar för det egna barnet och dess kamrater i klassen.

Vem har ansvar för ett barn som åker skolskjuts och blir lämnad på skolgården? Juridiskt går ansvaret över till skolan 8.00. (Svar se bilaga)

 

Nästa föräldraråd blir onsdag 22/4 kl. 18.00 – 20.00.

 

Vid pennan

Mariann Roos

 



 
Läget i klass 5a:
Det är bra arbetsro i klass 5a. Vi har lugn och ro. Vi har en tysthetsstege som gör att vi vet vilken nivå det ska vara på samtalet. Ibland viskar vi ibland är det diskussioner i grupp. Ibland kan det bli pratigt om en lärare går ut.
Vi får lära oss mycket och vi har många sätt att lära oss på. Vi har börjat med Grej of the day. Det är spännande. Vi får ledtrådar av Sara och dagen efter så berättar hon om något nytt ämne. Vi har en vägg och klädställning med klä-ut-sigkläder. Det har vi tex. när vi gör pjäser på historian och engelskan. Ibland filmar vi våra pj’äser och redigerar på Ipaden.
Vi i klassen har en klassblogg. Där bloggar två elever varje fredag. Sara skriver också olika saker på bloggen.Där sammanfattar dom veckan som gått. Vi har också en bokblogg. Alla läser samma bok och sen svarar vi på frågor om boken på bloggen. Vi har en bloggkompis och den kompisen kommenterar våra svar på bloggen.
Just nu har vi våra utvecklingssamtal. Vi håller i våra egna utvecklingssamtal.i vår bok Mitt lärande står våra mål och dom jobbar vi med varje fredag på Elevens val. Vi har koll på våra mål.
Vi räcker inte upp händerna när vi vill svara utan Sara har alla namnen på sin ipad i en app som heter nameselector. Den väljer vem som ska få svara.
På matten jobbar vi med geometriskafigurer. I historia jämför vi livet på 1300-talet med 2015.
På gympan har vi tränat på judo nu. På musiken lär vi oss en dans som heter The Sid -shuffle.
 Både killar och tjejer kan vara tillsammans. Vi kan skämta och jobba tillsammans i klassrummet och på rasterna.
På rasterna spelar vi fotboll på rinken. När det har varit snö har vi haft snöbollskrig. Vissa tycker om att gå runt och snacka. En del gungar tillsamman i Kinagungan. Vi leker en ny lek som vi hittat på, Formerna. Man är två och två en säger ex. Röd cirkel då ska man springa till den. Båda två ska hinna upp på den röda cirkeln och det paret som är först vinner och får poäng.  Ibland leker vi Spionen. Det är en lek där man måste vara smart och ha ett bra teamwork. Där kan alla vara med. 1,2,3 gillar vi också att leka. Oftast är alla med då.




 
Bil 2. Tillsynsansvar för barn som åker skolskjuts.
 
 
”Det finns ingen reglering i skollagen kring tillsynsansvar för de elever som åker skolbuss eller skoltaxi till skolan. Den enda regel som finns om tillsynsansvar finns i 6 kap. 2 § föräldrabalken. Enligt praxis har tillsynsansvaret i denna paragraf dock utvidgats till att även omfatta skol- och fritidspersonal under den tid som barn vistas i skola och på fritids. Det finns inget rättsfall som klargör under vilken tid skol- och fritidspersonal har ett tillsynsansvar, men det finns ett uttalande från JO (justitieombudsmannen) om att skolan skyldighet att utöva tillsyn över elever inte bara omfattar den egentliga schemabundna skoltiden, utan också viss tid före dagens första lektion och efter dagens sista lektion. Som ex. har JO angett att om ett färdmedel med skolbarn regelmässigt anländer till skolan 15 minuter före den första lektionen får skolan ta anses ha ansvar för barnens tillsyn under denna tid.
Så av detta kan man dra slutsatsen att det är skolan som har tillsynsansvar för de elever som åker skolskjuts och skoltaxi från den tidpunkt de anländer till skolan och fram till den tidpunkt då taxin eller bussen hämtar dem efter skolan”.


 

 

 

 

 

 

 

 

 



 
 
 
 
 
 
 
 


 
 
 
 
 
 
 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar