Minnesanteckningar
Föräldrasamråd Norrevångsskolan
F – 6
Datum: 150210
Plats: Lärarrummet, Norrevångsskolan F-6
Närvarande: Soffi Domefalk, rektor, Mariann Roos
specialpedagog.
Föräldrarepresentanter: Malin Lindvall 4 B, Ingrid Bergqvist
1 B, Anna Bengtsson Rödhaken, Elin A Sigurjondottir 2 C, Stefan Persson 5 A,
Marlene Kjellman 2 B, Helena Månsson 5 B, Anne Persson 3 B och 6 B, Maria Nyman
Gröngölingen och Ylva Kjellberg, 1 A och 4 A.
1.Ny medarbetare
Soffi presenterade Mariann Roos som fr o m 150101 arbetar
som specialpedagog mot F-3.
2. Aktuellt i klasserna.
Klassrepresentanterna läste upp informationen från ”sin
klass” där mentorerna kort beskrev läget i respektive klass. Se bilagor.
Ur innehållet uppmärksammades följande:
·
Elever uttryckte sin uppskattning av att det
numera arrangeras aktiviteter under vissa raster. Eleverna önskar aktiviteter
även under andra raster.
·
Önskemål om inköp av bollplank eftersom det
numera inte är tillåtet att ”spela vägg” efter att en ruta i ett klassrum gått
sönder. Det har dessutom visat sig att väggarna inte klarar belastningen av
hårda bollar.
·
I vissa klasser får eleverna själva i uppgift
att organisera ”veckans lag” under rasterna. Elever upplever att det kan vara
en svår uppgift och förslår att ”veckans lag” kan bestämmas av vuxna. Kan de
vuxna i skolan hjälpa eleverna att utveckla en modell som gör det enkelt att
välja ett lag, undrar föräldrarna.
·
I en klass har det införts nolltolerans mot
svordomar.
·
I vissa klasser får föräldrar signaler om att
arbetsron inte är så god, vilket oroar.
3.Växthuset
Soffi berättar om det nystartade projektet ”Växthuset”. Det
är en liten grupp för elever på mellanstadiet som tillfälligtvis behöver extra
stöd i sitt lärande. Växthuset är bemannat med flera olika lärare. Det fungerar
bra och har blivit mycket uppskattat bland elever och föräldrar.
4. Fritidshemsenkäten
Resultaten från den nyligen avslutade fritidshemsenkäten
presenterades och diskuterades. Svarsfrekvensen för Norrevångsskolan uppgick
till 87 %. Generellt får de fyra
fritidshemsavdelningarna gott betyg. En stor andel av respondenterna upplever
att det är lugnt på avdelningarna. Av föräldrarna upplever 14 % att de inte
känner sig trygga med att lämna sina barn. Något som skolan behöver arbeta för
att förbättra.
Intresset för morgonfritids har ökat därför har verksamheten
organiserats om. Från denna termin är två avdelningar alltid öppna på morgonen.
Dagligen är det mellan 40 och 70 barn på våra fritidsavdelningar vilket ställer
stora krav på verksamhetens organisation. För att skapa mer lugna och ro växlar barnen mellan att vara ute och inne.
Föräldrarna uppskattar att fritidspedagogerna är engagerade i barnens
uteaktiviteter. Vidare uppskattas att något av friditshemmen har tillgång till
både idrottshall och musiksal.
Föräldrar uppskattar att Gläntans pedagoger mailar ut
aktuell information.
Frågor till rektor: är det möjligt att ha utvecklingssamtal
med fritidspedagogerna? Ja, det är möjligt men förälder får uttrycka önskemål
om det.
Kan fritidspedagogerna återkoppla från lärarna?
SVAR:………………………………………
Hur fungerar studiehjälpen och vilka får hjälp? Elever som
är i behov av särskilt stöd får hjälp. Lärarna avgör vilka elever som ska få
tillgång till studiehjälp.
Soffi uppmanar föräldrarna att ta kontakt med lärarna för
att samtala om hur man lösa ett ev stödbehov.
5. Matsal och idrott
Eleverna i 5 A upplever att det är stressigt under lunchen –
de hinner inte ta om maten. Svar: Det är en prioriteringsfråga. Lunchrasten är
50 minuter. Under minst 20 minuter sitter barnen tillsammans i matsalen för att
få matro. Nytt i matsalen är att det alltid finns dagens soppa utöver de rätter
som erbjuds tidigare.
Idrotten – har eleverna tillräckligt med tid för att duscha
efter idrotten? Hur är det med tvål? Får man ha med sig det? Vi återkommer med
svar från skolsköterskan när det gäller hygienfrågor.
6. Simning
Enligt skollagen ska skolan bedriva simundervisning i åk 2.
Målet är att eleverna ska kunna simma 200 m bröstsim och 50 m ryggsim. För de elever
som inte uppnår målet i åk 2 fortsätter simundervisningen i åk 3.
7. Aktivitet förebygger
Projektets vänder sig till elever i åk 4. Målet är att ge
eleverna möjligheter att pröva på olika idrotter som finns i kommunen. Skoldagen
har förlängts med 1 timma under måndagar så länge projektet pågår. Projektet är
uppskattat. Det kommer utvärderas av föreningarna när projektet avslutats.
8. Övrigt
F n kallas många föräldrar till skolan eftersom det finns
beteenden bland vissa elever som inte är acceptabla.
En föräldrarepresentant tipsar om värdet av att vara med i
skolan eftersom man då kan skapa sig en bild av hur vardagen i skolan fungerar
för det egna barnet och dess kamrater i klassen.
Vem har ansvar för ett barn som åker skolskjuts och blir
lämnad på skolgården? Juridiskt går ansvaret över till skolan 8.00. (Svar se
bilaga)
Nästa föräldraråd blir onsdag 22/4 kl. 18.00 – 20.00.
Vid pennan
Mariann Roos
Läget i
klass 5a:
Det är
bra arbetsro i klass 5a. Vi har lugn och ro. Vi har en tysthetsstege som gör
att vi vet vilken nivå det ska vara på samtalet. Ibland viskar vi ibland är det
diskussioner i grupp. Ibland kan det bli pratigt om en lärare går ut.
Vi får
lära oss mycket och vi har många sätt att lära oss på. Vi har börjat med Grej
of the day. Det är spännande. Vi får ledtrådar av Sara och dagen efter så
berättar hon om något nytt ämne. Vi har en vägg och klädställning med
klä-ut-sigkläder. Det har vi tex. när vi gör pjäser på historian och engelskan.
Ibland filmar vi våra pj’äser och redigerar på Ipaden.
Vi i
klassen har en klassblogg. Där bloggar två elever varje fredag. Sara skriver
också olika saker på bloggen.Där sammanfattar dom veckan som gått. Vi har också
en bokblogg. Alla läser samma bok och sen svarar vi på frågor om boken på
bloggen. Vi har en bloggkompis och den kompisen kommenterar våra svar på
bloggen.
Just nu
har vi våra utvecklingssamtal. Vi håller i våra egna utvecklingssamtal.i vår bok
Mitt lärande står våra mål och dom jobbar vi med varje fredag på Elevens val.
Vi har koll på våra mål.
Vi räcker
inte upp händerna när vi vill svara utan Sara har alla namnen på sin ipad i en
app som heter nameselector. Den väljer vem som ska få svara.
På matten
jobbar vi med geometriskafigurer. I historia jämför vi livet på 1300-talet med
2015.
På gympan
har vi tränat på judo nu. På musiken lär vi oss en dans som heter The
Sid -shuffle.
Både killar och tjejer kan vara tillsammans.
Vi kan skämta och jobba tillsammans i klassrummet och på rasterna.
På rasterna
spelar vi fotboll på rinken. När det har varit snö har vi haft snöbollskrig.
Vissa tycker om att gå runt och snacka. En del gungar tillsamman i Kinagungan.
Vi leker en ny lek som vi hittat på, Formerna. Man är två och två en säger ex.
Röd cirkel då ska man springa till den. Båda två ska hinna upp på den röda
cirkeln och det paret som är först vinner och får poäng. Ibland leker vi Spionen. Det är en lek där
man måste vara smart och ha ett bra teamwork. Där kan alla vara med. 1,2,3
gillar vi också att leka. Oftast är alla med då.
Bil 2. Tillsynsansvar för barn
som åker skolskjuts.
”Det finns ingen reglering i skollagen kring tillsynsansvar
för de elever som åker skolbuss eller skoltaxi till skolan. Den enda regel som
finns om tillsynsansvar finns i 6 kap. 2 § föräldrabalken. Enligt praxis har
tillsynsansvaret i denna paragraf dock utvidgats till att även omfatta skol-
och fritidspersonal under den tid som barn vistas i skola och på fritids. Det
finns inget rättsfall som klargör under vilken tid skol- och fritidspersonal
har ett tillsynsansvar, men det finns ett uttalande från JO
(justitieombudsmannen) om att skolan skyldighet att utöva tillsyn över elever
inte bara omfattar den egentliga schemabundna skoltiden, utan också viss tid
före dagens första lektion och efter dagens sista lektion. Som ex. har JO
angett att om ett färdmedel med skolbarn regelmässigt anländer till skolan 15
minuter före den första lektionen får skolan ta anses ha ansvar för barnens
tillsyn under denna tid.
Så av detta kan man dra slutsatsen att det är skolan som har
tillsynsansvar för de elever som åker skolskjuts och skoltaxi från den tidpunkt
de anländer till skolan och fram till den tidpunkt då taxin eller bussen hämtar
dem efter skolan”.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar