Den här bloggen är till för Er som vill följa klass 6a i deras arbete.
Välkommen!

tisdag 20 maj 2014

Analys av enkäten: Elevernas trivsel och arbetsmiljö vt.2014


Analys av enkäten-”Elevernas trivsel och arbetsmiljö i skolan” vt 2014

 Klass 4a

 Det är fin läsning att läsa om hur 4a har det i skolan.

I klass 4a känner alla elever sig trygga när de är i skolan. Det är en viktig förutsättning för att kunna lära.

I klassen har alla elever sagt att de är nyfikna på att lära sig mer och alla vet  vad som förväntas av dem och hur det går för dem i deras skolarbete. Att lärarna har höga förväntningar på dem och tror på dem är en annan faktor som gör att de trivs i skolan. Alla elever i 4a har sagt att de vet vad de ska kunna i de olika ämnena för att nå målen och att lärarna tar hänsyn till deras åsikter.  Detta tror jag beror på att vi har två timmar i veckan då eleverna arbetar med de kunskapsmål som de själva satt upp inför sina elevledda utvecklingssamtal. Vidare har eleverna målböcker där de har en dialog med mig och sina föräldrar kring sin egen utveckling. De har matriser i varje ämne där de kan se var de befinner sig och vad som krävs för att höja sina kunskaper ett stag till. Eleverna får alltid LPP inför varje arbetsområde, varje lektion stämmer vi av syfte och mål med lektionerna. Eleverna sätter flera gånger på en arbetsdag ord på sin egen kunskapsinhämtning vilket gör att det finns medvetna elever i åk 4 som äger sitt eget lärande. I klassrummet är det arbetsro alla  elever i klassen upplever att de kan koncentrera sig och arbeta i klassrummet.

Eleverna får höra och lära sig från flera olika håll hur man är en bra kompis. Alla elever upplever att de får lära sig hur man ska vara en bra kompis. Det är en god sammanhållning och fin gemenskap i klassen där vi tar hand om varandra. Alla har någon att vara med på rasterna ,100%. Alla elever känner sig trygga på rasterna och de har alltid någon vuxen att prata med på skolan. De kommer till mig om de behöver hjälp att lösa konflikter men oftast löser de konflikter själva med hjälp av olika verktyg som jag gett dem. Varje fredag har vi en utvärdering av veckan, både muntligt och skriftligt. Detta gör att jag som pedagog kan ha löpande samtal om någon elev behöver hjälp på något sätt. Ibland är det kompisar som berätta om någon som inte har haft det så bra och detta ger mig en god insyn i det sociala spelet i klassen.

 Ingen elev har blivit hotad eller mobbad genom sin mobiltelefon. Detta beror farmförallt på att de inte använder sina mobiltelefoner till skolan. En policy som vi är stolta över.

 När eleverna själva fått skriva vad det bästa med Norrevångsskolan är så skriver de; att de lär sig mycket,de är en duktig och snäll klass, de har bra lärare och kompisar, de känner sig trygga, fin skolgård som gör att rasterna blir roliga och att det alltid finns någon att vara med. Allt!

 Matsalen är ett förbättringsområde. Det är detta eleverna själv vill förändra. Att det är stökigt och hög ljudnivå tycker många är jobbigt. Att det är tuggummi under borden är ett återkommande. I klassen har vi pratat om vems ansvar miljön i matsalen är. Matsalen ska renoveras under sommaren.

Sara Björck, klasslärare

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar