Analys av enkäten-”Elevernas trivsel
och arbetsmiljö i skolan” vt 2014
Klass 4a
Det är fin läsning att läsa om hur 4a har det i skolan.
I klass 4a känner alla elever sig trygga när de är i skolan.
Det är en viktig förutsättning för att kunna lära.
I klassen har alla elever sagt att de är nyfikna på att lära
sig mer och alla vet vad som förväntas
av dem och hur det går för dem i deras skolarbete. Att lärarna har höga
förväntningar på dem och tror på dem är en annan faktor som gör att de trivs i
skolan. Alla elever i 4a har sagt att de vet vad de ska kunna i de olika ämnena
för att nå målen och att lärarna tar hänsyn till deras åsikter. Detta tror jag beror på att vi har två timmar
i veckan då eleverna arbetar med de kunskapsmål som de själva satt upp inför
sina elevledda utvecklingssamtal. Vidare har eleverna målböcker där de har en
dialog med mig och sina föräldrar kring sin egen utveckling. De har matriser i
varje ämne där de kan se var de befinner sig och vad som krävs för att höja
sina kunskaper ett stag till. Eleverna får alltid LPP inför varje arbetsområde,
varje lektion stämmer vi av syfte och mål med lektionerna. Eleverna sätter
flera gånger på en arbetsdag ord på sin egen kunskapsinhämtning vilket gör att
det finns medvetna elever i åk 4 som äger sitt eget lärande. I klassrummet är
det arbetsro alla elever i klassen
upplever att de kan koncentrera sig och arbeta i klassrummet.
Eleverna får höra och lära sig från flera olika håll hur man
är en bra kompis. Alla elever upplever att de får lära sig hur man ska vara en
bra kompis. Det är en god sammanhållning och fin gemenskap i klassen där vi tar
hand om varandra. Alla har någon att vara med på rasterna ,100%. Alla elever
känner sig trygga på rasterna och de har alltid någon vuxen att prata med på
skolan. De kommer till mig om de behöver hjälp att lösa konflikter men oftast
löser de konflikter själva med hjälp av olika verktyg som jag gett dem. Varje
fredag har vi en utvärdering av veckan, både muntligt och skriftligt. Detta gör
att jag som pedagog kan ha löpande samtal om någon elev behöver hjälp på något
sätt. Ibland är det kompisar som berätta om någon som inte har haft det så bra
och detta ger mig en god insyn i det sociala spelet i klassen.
Ingen elev har blivit hotad eller mobbad genom sin
mobiltelefon. Detta beror farmförallt på att de inte använder sina
mobiltelefoner till skolan. En policy som vi är stolta över.
När eleverna själva fått skriva vad det bästa med
Norrevångsskolan är så skriver de; att de lär sig mycket,de är en duktig och
snäll klass, de har bra lärare och kompisar, de känner sig trygga, fin skolgård
som gör att rasterna blir roliga och att det alltid finns någon att vara med.
Allt!
Matsalen är ett förbättringsområde. Det är detta eleverna
själv vill förändra. Att det är stökigt och hög ljudnivå tycker många är
jobbigt. Att det är tuggummi under borden är ett återkommande. I klassen har vi
pratat om vems ansvar miljön i matsalen är. Matsalen ska renoveras under
sommaren.
Sara Björck, klasslärare
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar