Den här bloggen är till för Er som vill följa klass 6a i deras arbete.
Välkommen!

måndag 25 augusti 2014

Vecka 35

Nu är vi igång och det är härligt! Vi började terminen med att titta på vad ni skrev allra sista skoldagen. Där hade ni alla skrivit vad ni tog med er från åk 4. Det var härlig läsning ni är alla så kloka. Därefter fick ni svara på frågor individuellt. Frågorna handlade om förväntningar på åk 5, på mig, på er själva och på varandra. Det ni förväntar er av mig är att jag ska vara kul. Jag lovar er att jag ska göra mitt allra bästa. Vi ska ha kul tillsammans samtidigt som vi lär oss nya saker. Sen ska jag också hålla bättre koll på mina nycklar,jag har ju så snyggt band nu. Det kan inte gå fel.

Ni har fixat och piffat er planeringsbok. Snygga blev dom. I planeringsboken kommer läxor och annan viktig info att klistras in varje måndag. Liksom förra läsåret ska vi försöka ha läxorna samma dag varje vecka för att det ska bli lättare att komma ihåg .Nytt är att ni även kan föra in era fritidsaktiviteter och er planering för läxorna under veckan . Detta väljer ni själv om ni vill göra och det är bara för er ni skriver in det. Det är ett bra sätt att träna på att planera sin tid. Men som sagt, det är inte något som ni måste göra eller något som jag kommer att kontrollera.

Vi har redan kommit igång med vårt skrivprojekt, "Skogen hemlighet". Ni har alla fått höra början av en berättelse. Berättelsen var spännande och handlade om en hel by som hade utplånats men nu är två av dess invånare på väg tillbaka. Dessa två väsen har ni alla fått skapa egne. De mest fantastiska väsen har skapats. Allt ifrån skogsrån, hober, Godzillas, kenaturer, olika typer av halvmänniskor, vampyrer och många fler spännande väsen. Ni har skrivit karaktärsschema, ritat porträtt och skriver nu presentationer. Det ska bli intressant att följa era individuella berättelser.

Ni har även fått ett uppdrag av Svea Rikesson, ett viktigt sådant! Ni ska ordna en resebroschyr för familjen som ska resa genom Sverige. Ett perfekt uppdrag för er som är så bra på Sverige och ett bra sätt ta att repetera allt det vi kan om just Sverige. Det är bra att ni har varandra i gruppen att dela detta stora ansvar med, det hade blivit jobbigt att göra alldeles själv.

På engelskan har ni redan kommit igång och börjat skriva. Tänk för ett år sedan när ni började fyran och nu när ni börjar femman. Vilken massa engelska ni kan! Ni kan skriva texter nu. Nästa vecka ska vi börja arbeta i New Champion, den börjar lite läskigt...........

Vi läser en gemensam bok , Drakskeppet. Den kommer vi att läsa både i skolan och hemma. Förra veckan läste vi de tre första kapitlen tillsammans och svarade därefter på frågor. En del blev inte riktigt färdiga med frågorna utan gör det färdigt hemma till onsdag.Drakskeppet utspelas under vikingatid/medeltid och ni kände igen många ord och begrepp i första delen. Det blir en bra repetition av det ni redan kan i historia.

I veckan ska vi också börja med "Vårt samhälle". Vi ska titta på hur ett samhälle är uppbyggt och hur en demokrati fungerar med val.Det kommer ni att gilla.

I matte har Maja och ni börjat kolla på positionssystemet. En bra start! Jag kommer att vara med på alla mattelektionerna i år. Fantastiskt att få vara två lärare som jobbar med er. Förra veckan kollade jag tex. Vilka som vill ha hjälp att träna klockan lite extra så det kör vi igång med den här veckan.

Vi använder vår random-box(namnlåda) numera för att svara på frågor. När läraren ställer frågor räcker ni inte upp händerna utan namnet på den dom ska svara dras ur lådan. Det gör att alla alltid är delaktiga och aktiva. Det är lätt att luta sig tillbaka och låta andra sköta snacket i ett klassrum. Om man inte känner sig förbered på att svara säger man pass också går frågan vidare. Men när man hört ett par kompisar resonera kring svaret då kommer frågan tillbaka och man kan välja en kompis svar och utveckla det. För att ställa frågor så måste man räcka upp handen så klart.Ni har alla verkligen nappat på detta nya och jag känner mig så nöjd med att så många fler är med och svarar och diskuterar . Känner ni också så?

Vi har ändrat mattider detta läsåret och vissa dagar äter vi klockan tolv. Då är det bra att ha med en frukt eller macka så att man inte blir så hungrig under förmiddagen. På föräldramöten kommer ni föräldrar att få se vår fina, ombyggda matsal.

Liksom tidigare tar vi gärna emot besök av er föräldrar. Illrar, katter ,hundar och marsvin har varit på besök, det är inte dåligt!
Vi ses snart, Sara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar