Den här bloggen är till för Er som vill följa klass 6a i deras arbete.
Välkommen!

onsdag 13 maj 2015

Minnesanteckningar från Norrevångsskolans föräldrasamråd


MINNESANTECKNINGAR FÅN FÖRÄLDRASAMRÅD 15-04-22

Närvarande föräldrar: Klassrepresentanten från 2 B och 4 A hade anmält att de inte kunde komma.

Övriga närvarande: Stefan Karlsson, kontaktpolitiker Martin Lindsäter, arbetslagsledare för fritidshemmen och Soffi Domefalk, rektor.

·         Avstämning från klasserna

Gröngölingen: Barnen trivs bra och tycker att de får hjälp när det behöver. Alla tycker att de har något att göra på rasterna. Man tycker att det är för hög ljudnivå i matsalen. Det är inte alltid så bra arbetsro i gruppen men efter att gruppen har blivit delad i två grupper fungerar det bättre. Vi lär oss om allemansrätten och det var roligt när vi blåste såpbubblor.

Klass 1 A: Alla tycker att de har kamrater som de kan leka med. Några tycker att ljudvolymen är för hög i matsalen, man menar att eleverna inte ska gå runt till de olika borden och prata. För det mesta har man arbetsro i klassen, det fungerar bäst när Ulla sätter upp den ”gula pricken”. Det är bäst arbetsro när det är halvklass. Snart är alla i klassen klara med bokstavsarbetet och vi pratar om olika yrkesgrupper i samhället. Vi har sett film om varför vuxna betalar skatt och vad pengarna används till.

Klass 1 B: Stämningen i klassen är bra. På rasterna spelar vi kula, spelar fotboll, klättrar i klätterställningen och leker olika lekar. Vi arbetar med samhället, subtraktion, klockan, sagor och det är intressant för vi lär oss mycket. Många gillar matte och alla älskar musik. Igår var vi i skolskogen och det var jätteroligt.

Klass 2 A: Nästan alla är tysta i klassrummet, det är lugnare i klassrumet. På rasterna spelar vi kula, dunkgömme, 15, fotboll och gungar. Två av 20 tycker att det ibland blir bråk på rasterna medan övriga tycker att det är roligt på rasterna. Klassen menar att det kan bli bättre att man ska vara tysta när man kommer in från rast. Vid genomgångar fungerar det bra, bäst är det i halvklass. Vi arbetar med rymden, geometri och har läsgrupper. Det var roligt när vi var i ”Ekens magiska värld” och när vi är i Skolskogen.

Klass 2 B: Stämningen är bra i klassen, alla jobbar flitigt och alla har någon att leka med på rasten. Veckans lek är jättebra. Matsalen fungerar bra och maten är god. Ljudnivån är lite för hög. Vi har alltid arbetsro i klassrumet, det är viktigt. Just nu arbetar vi me rymden, geometri och läsgrupper. Vi planterade en egen ek när vi var på ”Ekens magiska äventyr”  

Klass 2 C: Bra stämning i klassen. De flesta tycker vi har för lite rastvakter. Det är svårt ibland i klassrummet när man måste vänta på hjälp, vi vet att vi ska jobba vidare så länge. På rasterna leker vi med de andra tvåorna, alla har något att göra på rasten.
för hög ljudnivå i matsalen men vi är bra på att äta upp. Vi har bra arbetsro när läraren är där, det är bäst när vi jobbar i halvklass. Om en börjar prata så hänger ofta de andra på. Vi arbetar med rymden, geometri, rättstavning och läsgrupper. Vi har varit på äventyr i Ekens värld och vi har haft en härlig dag i skolskogen.,

Klass 3 A: Stämningen i klassen är bra och alla mår bra anser 100%, lika många anser att vi är trevliga mot varandra och andra vuxna. Alla menar också att man får den hjälp och det stöd man behöver. Alla får vara med och leka på rasten, vi klättrar i träd, springer, leker i sand, hoppar hopprep och ger varandra massage. Maten är för det mesta god tycker 100% men ljudnivån är för hög. Vi har arbetsro i klassrummet tycker 100%. Just nu arbetar vi med att skriva dikter, fakta om järn- och bronsåldern. Vi har spelat in teater med Ipaden, det är jätteroligt att arbeta puppet pals och elevens val.

Klass 3 B: 17 av 23 elever tycker att stämningen är bra, 21 elever känner sig glada när de tänker på rasterna. Det är fotboll, rollekar och att stå och hänga som gäller på rasterna. 13 av 23 elever tycker att det är bra i matsalen. 18 av 23 elever tycker att arbetsron är god när det är matte, engelska, nationella prov, läsgrupper och genomgångar. Det är bra med trafikljus som visar hur tyst det ska vara. Vi arbetar med att förbereda nationelle prov i matte och svenska, vi lär oss världsdelarna, vi läser dikter och tränar på att förstå text bättre. Vi gillar elevens val på fredagar1

Klass 4 A: Hälften tycker att det är bra stämning i klassen, några tycker det är ganska bra och några tycker att det är dålig stämning. Det är framförallt bråk och stök på rasterna som även påverkar lektionerna. Vi har återkommande samtal om hur vi är mot varandra, hemligkompis samt lägeskoll efter nästan alla raster. De flesta (4 femtedelar) leker tillsammans på rasterna och har något att göra. Några känner sig ensamma ibland. 75% tycker det är bra i matsalen, det är främst ljudnivån som inte är så bra. Förra veckans veckokoll visade att samtliga elever tycker att det är arbetsro i klassrummet, klassen har fått ihop 15 stjärnor på 6,5 dag och är mycket stolta. Vi lär oss om vikingatiden, medeltiden, mätning och att göra film.

Klass 4 B: Stämningen är bra, vi är snälla mot varandra. Det är kul att gå till skolan och det är roligt när vi har en ny lek på rasterna. Det är kul på rasterna vi leker mest 15. Matsalen är fin att äta i men för trång, vi tycker det är för mycket potatis. Vi har arbetsro när vi har enskilda arbetsuppgifter, när vi didkuterar så kan ljudnivån bli för hög. Vi arbetar med textsamtal i svenska, vi läser en spännande bok Drakskeppet. Vi lär oss substantiv och verb, vi arbetar också med vikingatiden och medeltiden. Vi är stolta över att vi håller ihop på raster och sånt, vi gillar stjärnorna som vi får efter en bra lektion.

Klass 5 A: Bra stämning, alla är pigga och glada. Alla i klassen har ett ansvar att se till att stämningen är bra. På rasterna spelar vi fotboll på rinken och hoppar rep, en del går runt och pratar, några leker pjätt i klätterrepet, ibland spionerar vi. Vi gillar att matsalen är fin och det är vårt ansvar att se till at det är snyggt och att vi pratar i en lagom nivå. Vi har bra arbetsro men biland aär det lite stökigt när vi har annan lärare. Vi har gjort film som vi navänder vid redovisningar. Vi har läst ”Hoppet”och ska göra redovisningar till den. Vi jobbar med Grej of the day.

Klass 5 B: Ibland är den bra och ibland mindre bra, vi skvallrar lite för mycket på varandra men vi jobbar för att förbättra det. På ratserna leker vi vågen och då är oftast de flesta i klassen med, några brukar vara i rinken med 5 A. Alla tycker ljudnivån i matsalen är för hög men vi tänker på att ta ansvar för att pratat tystare. Arbetsron är skiftande och det beror ofta på vad som hänt på rasten. Vi arbetar med europa just nu i no med kroppen. Vi har blivit bättre på att samarbeta och tjafsar inte så mycket längre.

Klass 6 A: Några har ingen respekt och är kaxiga men några har skärpt sig. Vissa säger onödiga kommentarer och en del retas. På raterna leker vi dunkgömme men behöver komma på en ny lek. I matsalen kan det vara ont om platser, en del sitter längre än vad de ska. En del städar inte efter sig, inte så bra matro. Vi ska först kolla på oss själva innan vi säger till andra. Vi har bättre arbetsro i vissa ämnen, det fungerar bra när vi har nationelle prov. Vi arbetar med att göra egen film och vi övar på showen. Vi lär oss om vinklar och formler och vi är stolta över att vi snart är klara med nationelle prov.

Klass 6 B: Alla är goda vänner och överlag mår vi bra i klassen. Vi får den hjälp vi behöver av vuxna. På rasterna går vi mest runt och pratar. I matsalen fungerar det mycket bättre, matron kan bli bättre och vi är inte riktigt nöjda med potatisen. Arbetsron är bättre i klassen, det fungerar bra när vi arbetar enskilt. Vi lär oss göra film, vi arbetar med atomer, elektroner, neutroner mm. I svenska arbetar vi med olika sorters texter. Det har varit lugnt och bra i korridoren under tiden vi har nationella prov.

 

Fritidshemmen

Martin Lindsäter som är ny arbetslagsledare för fritidshemmen gjorde en presentation av fritidsverksamheten på skolan. Följande punkter presenterades:

·         Fritidshemmens uppdrag: Komplettera skolan samt ge en meningsfull fritid för barnen.

·         Lek, rörelse och skapande är betydelsefulla inslag i fritidsverksamheten.

·         På fritids försöker pedagogerna bland annat utnyttja situationer där barnen visar intresse och nyfikenhet d.v.s. situationsstyrda lektioner. Lärande sker ständigt.

·         Läroplanen är ett viktigt styrdokument i planeringen av fritidsverksamheten. I detta styrdokument omnämns bland annat normer och värden, likvärdighet, kunskaper, elevens ansvar och inflytande samt skolan och hem.

·         Pedagogen strävar också att ständigt skapa trygghet, arbetsro samt stärka barnets självkänsla.

Därefter visades ett bildspel samt information kring vad som händer på Gläntans fritids.

·         Skapande sker både i Gläntans lokaler samt 1 gång/vecka i träslöjdssalen.

·         Barnen är i idrottshallen 1 gång/vecka.

·         En gång i veckan görs en utflykt utanför skolans område (så kallade utedagar). Lekplatser, grönområde, studiebesök på brandstation etc.

·         Mellanmål äts både i matsalen och ute på skolgården.

·         Organiserad lek och fri lek viktiga inslag under en fritidsvecka.

·         Fritidsmöte 1 gång/vecka där barnen får berätta om veckan samt ge önskemål och idéer om vad som skall hända på fritids (elevernas inflytande).

·         Det har varit olika teman under terminen som exempelvis, svenska, problemlösning, luft och vatten.

Presentationen avslutades med kort information kring skolverkets rapport gällande fritidsverksamheten utveckling de senaste 10 åren.

 

·         2004-2014 har elevgrupperna ökat från 31 till 41 (i genomsnitt).

·         Då 10,8 elever/pedagog, nu 13 elever/pedagog.

·         I kommunal verksamhet är 54 % av personalen högskoleutbildad. I fristående verksamhet är 27 % av personalen högskoleutbildad (och hälften av personalen har ingen utbildning kring arbete med barn).

 

Övrigt

Vi diskuterade att det har blivit mer lugn och ro på Gröngölingen, ytterligare en lärare är anställd.

Vi diskuterade den bristande arbetsron i klass 6 A och vi beskrev vilka insatser som kommer att göras i klassen. Kartläggningar med hjälp av specialpedagoger och den tidigare läraren. Utredningar och disciplinära åtgärder för en del elever.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar